ילד משחק במוטוריקה עדינה

מהי מוטוריקה עדינה ולמה כל כך חשוב לטפח אותה?

כששומעים את המילה מוטוריקה מיד חושבים על המילה מוטוריקה עדינה, מדמיינים מיד ילדים יושבים סביב שולחן ועוסקים בגזירה במספריים או בעבודות יד שונות. לפני שנגיע לזה נצטרך לעבור כמה שלבים שונים.
השלבים העקריים בפיתוח המוטריקה מושכים לא מעט תשומת לב. נזכרים בקלות מתי ילדנו התחיל ללכת ופחות את הפעם הראשונה שהוא החזיק כפית. לכן חשוב כל כך לשים לב לשלבים שבהם מפתחים את המוטוריקה העדינה.
מהי מוטוריקה עדינה?
מוטוריקה היא המכלול של כל הפעילויות שבאמצעותם נשלוט על התנועות שלנו. המוטוריקה העדינה מתייחסת לתנועות מדוייקות של השרירים הקטנים ובמיוחד לשרירי הידיים והאצבעות. לתפוס חפץ, לזרוק אותו, להביא חפץ לפה אבל גם לגזור או לצייר אלה רק חלק מהמוטוריקה העדינה.
איך מפתחים מוטוריקה עדינה?
התפתחות המוטוריקה העדינה משתנה מילד לילד. כל אחד לפי הקצב האישי שלו אבל שלבי ההתפתחות זהים לפי שאותו סדר. השלבים תלויים בשני גורמים:
• התפתחות המוח והצד הקוגנטיבי.
• הסביבה שבה הוא חי והגירויים שאליהם הוא נחשף.
אלה הסיבות שמבדילים בין ילד אחד לילד שני באותו הגיל. למרות זאת ההתפתחות תתבצע תמיד באותו הסדר. הכול מתחיל בהתפתחות הטונוס והשליטה של כל תנועה והכול מתחיל ממרכז הגוף החוצה.
לדוגמה:שליטה בכתף תעשה עוד לפני שליטה ביד או שליטה במותן לפני שליטה ברגל. הילד הקטן ישלוט ראשית בזרועותיו, לפני ידיו ולפני אצבעותיו. מה שיעזור לילד לפתח את המוטוריקה העדינה הוא הראייה. למה תשאלו? ברגע שילד קולט משהו במבט הוא בצורה אוטומטית יכוון את ידו אליו וזה נקרא בשפה המקצועית קשר עין יד.
שלבי התפתחות של המוטוריקה העדינה.
כשהילד הוא רך נולד הוא נמצא בשלב המוטוריקה התגובתית, אין לו שליטה על תגובותיו (רפלקס) .לדוגמא אחיזתו של אצבע לא מבטא עבורו שהוא צריך אתכם בהכרח לידו ושהוא שמח על כך.
כעבור שלושה חודשים תגובה זו תעלם ותהפוך לתגובת מישוש ולאט לאט תתפתח לתגובת אחיזה (אגודל – אצבע בדומה לצבת )
בתחילה התינוק משתמש ביד אחת, לאחר מכן בסביבות חמישה חודשים הוא יתחיל להעביר חפץ מיד ליד. ורק בסביבות חצי שנה הוא יאחוז בשתי ידיו.
איך נוכל לפתח את המוטוריקה העדינה אצל הילד?
הסביבה בה הילד גדל קובעת את שלבי התפתחות המוטוריקה העדינה:
• חשוב לתת לילד חפצים המתאימים ליכולות שלו.
• חשוב לחזור על אותם הפעילויות פעם אחר פעם .חשוב שהוא ישלוט בפעולה לפני שעוברים ללמידה של פעולה חדשה.
• חשוב לשלב בין פעילות חושית לפעילות גופנית. לדוגמא:
לתת לילד למשש בדים שונים או לשחק בחול, דבר המפתח את הצד החושי, ולתת לו להעביר מים מקערה אחת לשניה ולסדר כפתורים לפי צבעם. דבר זה מפתח את הקשר עין יד.
• יש לעודד ולשבח אותו על כל פעולה מוטורית חדשה שבה הוא יצליח. גם כשקשה לו צריך להמשיך לעודד אותו ולפעמים להראות לו שגם לכם קשה וכך הוא ירגיש פחות תסכול.
• לרכוש משחקים ואביזרים שונים לפיתוח המוטוריקה והקשר עיין זוהי דרך מהנה לרכוש מיומנות.

שתפו עם חברים

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram
השארת תגובה

גלילה לראש העמוד







    דילוג לתוכן