המשחק הוא גורם חיובי להרגשה טובה ולהתפתחות תקינה של ילד. כשהילד משחק, הוא מפתח את היכולות הקוגנטיביות, המוטוריות, החשיבה, פתרון בעיות, ההבעה, השפה, התנועה, שיתוף הפעולה, הרגשות והפעלת ההיגיון.
למידה בעזרת משחק
בתחילת חייו הילד מגלה ובודק תוך כדי משחק כשהוא חוזר על אותם דברים שוב ושוב .
למשל, התינוק ינסה לתפוס קוביות, לגעת בהם ואפילו להביא ליד הפה שלו כדי לטעום אותם. ילדים צעירים יהנו לבנות באותם הקוביות מגדלים גבוהים כדי להפיל אותם כל פעם מחדש. הם יחזרו על פעולה זו אין ספור פעמים בלי להשתעמם ובלי תסכול. לרוב פעולה זו מעוררת אצלם צחוקים והרגשה טובה.
החזרה על אותם הפעולות פעם אחר פעם מאפשרת להם למידה ומפתחת להם את הביטחון העצמי. הם לומדים מה אפשר לעשות עם החפצים והמשחקים שבסביבתם וכך מגלים עולם ומלואו .
צורה זו של למידה אצל הקטנטנים דומה ללמידה שלנו בחיי היום יום. במקום ללמוד דבר אחד בכל פעם כמו שקורה בבית הספר הם צריכים להתמודד עם המון אתגרים ודברים חדשים בו זמנית .
לשחק היא דרך למידה שמשלבת יחד הנאה וצורך בו זמנית. המשחק הוא כלי שמצד אחד גורם לילד שמחה וששון ומצד שני כלי יעיל מאוד.
דמיון ומשחק
כשהילד גודל הוא מתחיל להראות לנו תוך כדי משחק מה הוא למד. לדוגמא הוא יקח קוביה או כל חפץ אחר וישתמש בו כמו במכשיר טלפון. פעילות זו מראה שעבורו המשחק הוא מקור לצחוק אבל גם אמצעי תקשורת עם האנשים. במשחקים דמיון הילד מפתח יכולות יצירתיות והוא מצליח להמציא עולם שלם עבורו, דמיוני או מציאותי. כשמסתכלים על ילד שמשחק מן הצד אפשר בקלות להבין מה הוא למד, מה הרגשות שלו ומה המחשבות שלו.
כשהילדים מתחילים להגיע למסגרות חינוכיות המשחק מלווה בהוראות שהם צריכים לפעול על פיהן. וכך הם מתחילים לפתח את הלוגיקה,
אסטרטגיה וההיגיון. במסגרת המשחק הם לומדים גם לוותר, לשתף פעולה, להפסיד בכבוד ועוד.