בודאי נתקלתם אצל ילדיכם או שמעתם את המשפטים האלו:
"מה עושים:משעמם לי!" או "אין לי מה לעשות! איזה שעמום!" או "משעמם אז בוא נשחק?"
לעתים לא יודעים בדיוק איך להגיב או איך להתייחס לזה בלי להתעצבן או עם תגובה לא הולמת .
איך ילדינו משתעממים כשבסביבתם משחקים וצעצועים רבים, וכמובן מחשב, טלוויזיה ועוד…
אם המשפטים האלה הם משפטים שעולים באופן קבוע זה מביע שילדיכם רגילים להיות כל הזמן "עסוקים "וקשה להם כשאין להם מעש ואז הם מפרשים זאת כשעמום, או שמשפטים אלה מופיעים כשהיצע לפעילויות רב מדי והם לא יודעים במה לבחור.
הפתעה!!! שעמום הוא מקור להשראה וליצירה, ואפילו יש לו ארבעה יתרונות חשובים:
1. יצירה
השעמום הוא צלילה לעולם הדמיון. בדיוק כשלילד אין במה לעסוק הדמיון שלו והיצירתיות שלו מגורים בצורה גבוהה וכך הוא מתחיל להמציא סיפורים, משחק חדש ועוד. זה הרגע שבו הדמיון והיצירתיות מעניקים לילד חופש מהשגרה היום יומית והידועה.
2. עצמאות ובגרות
השעמום מאפשר לילדיכם עצמאות מחשבתית וכך הוא מפתח גם את הביטחון העצמי שלו, כי ברגע כזה הוא נושא באחריות על מעשיו. כך הוא רוכש לעצמו כלים שיעזרו לו בהחלטותיו והוריו בעקבות זאת יסמכו עליו יותר. פשוט, מציאת פתרון מקדם את יתרון הבגרות והעצמאות .
3. תחומי התענינות חדשים
ברגע שמשעמם הילדים מתחילים לחשוב ולשאול את עצמם איזה פעילות תגרום לי לכייף ולשמחה. זהו תרגיל מאוד חשוב שבעזרתו הם יגלו את רגשותיהם, את רצונותיהם ועוד… במקום להיות מובלים ומנוהלים על ידי אחרים הם הופכים להיות האחראים למעשיהם ולמחשבותיהם.
חשוב לא להראות התנגדות למה שילדיכם עושים בפנאי ותשתדלו לא להעיר מה לדעתכם הייתם מעדיפים שיעשה בזמן זה .
4. הכרת ה"אני"וקבלתו בהבנה ובאהבה
בזמן שמשעמם להם הם לומדים להנות ולהסתגל ל"בדידות" הרגעית.
רגע קסום, כי היום אין רגע דל וממש לבד. כל הזמן אנו במגעים עם אנשים, מקבלים גירויים אין סופיים שלא נותנים לנו רגע לעצור ולהיות לבד עם עצמינו .
תלמדו את ילדיכם שללבד יש יתרונות רבים ושבזמן זה רק הם מחליטים מה יעשו. ועם הזמן חלקם הגדול יהנו ויהיו צמאים לרגעים כאלה.